Sinds 1 juli 2020 heeft iedere Nederlander recht op digitale inzage in zijn of haar medisch dossier.
Binnen onze praktijk kan dit door middel van een PGO. Een Persoonlijke Gezondheids Omgeving.
Een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) is een app of website waarin u digitaal informatie over uw gezondheid kunt bijhouden. Een PGO is anders dan ons patiëntenportaal van ‘Uw zorg online’, waarin u alleen afspraken kunt maken, herhaalrecepten kunt bestellen en een econsult naar uw huisarts kunt sturen.
In een PGO kunt u informatie verzamelen van alle zorginstellingen waar u onder behandeling bent, zoals de vaccinaties van de GGD, uw medicatieoverzicht van de apotheek en uw bloeddrukmetingen van de specialist. Het is ook mogelijk om zelf informatie toe te voegen, zoals allergieën of uw gewicht. U kunt niet alleen zelf gegevens toevoegen aan het PGO, maar ook bepalen wie welke gegevens in kan zien. Met een PGO heeft u dus grip op uw medische gegevens.
Waarom een PGO?
Sinds 1 juli 2020 heeft iedere Nederlander recht op digitale inzage van zijn of haar medische dossier.
Daarnaast is een PGO handig voor u als patiënt, maar ook voor uw zorgverleners. U heeft immers alle informatie van de zorgverleners om u heen op één plek en kunt deze delen als u dat wilt.
Als u dit niet wilt is dit uiteraard ook akkoord.
Op den duur kunnen uw zorgverleners ook alle medische informatie van elkaar, over u, in zien. Dat scheelt een hoop tijd en administratie waardoor er meer tijd is om u passende zorg te leveren.
Welk PGO moet ik kiezen?
U mag zelf bepalen welk PGO u wilt gaan gebruiken. Er zijn veel verschillende aanbieders en dat kan het maken van een keuze moeilijker maken.
Het aller belangrijkste is natuurlijk dat de leverancier van het PGO zorgvuldig omgaat met uw medische gegevens. Daarom is MedMij in het leven geroepen. PGO’s met een MedMij label volgen de wettelijke regels en gaan dus vertrouwelijk om met uw gegevens.
Omdat ieder PGO andere services aanbiedt is het vooral belangrijk om te kijken welk PGO het beste bij u past. Wilt u bijvoorbeeld uw hartslag bij houden? Of vindt u het belangrijk om uw gehele leefstijl te kunnen monitoren? Wilt u kosteloos gebruik maken van een PGO? Of vindt u een kleine financiële bijdrage voor extra services geen probleem? Kiest u vooral een PGO die bij uw situatie past.
Via de website: www.pgo.nl/kies-een-pgo kunt u hulp krijgen bij het kiezen van een PGO.
Problemen
Wanneer u een PGO gekozen heeft en hier problemen mee heeft (de app werkt bijvoorbeeld niet naar behoren), dan kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice van uw PGO-aanbieder.
Wanneer u praktische digitale vragen heeft, kunt u de DigiHulplijn bellen. Zij kunnen u in veel gevallen verder helpen. U kunt hen bereiken op telefoonnummer 0800-1508.