Veelgestelde vragen
Ik vermoed een blaasontsteking
Indien u het vermoeden heeft dat u een blaasontsteking heeft, kunnen wij uw urine onderzoeken.
Neemt u hiervoor telefonisch contact op met de assistente. Zij zal vragen naar uw klachten.
Bij voorkeur levert u uw ochtendurine in voor 10 uur.
Ik wil graag een bloedonderzoek aanvragen
Hiervoor kunt u de assistente bellen of een e-consult sturen naar uw huisarts via het Patientenportaal. Bij dringende medische vragen wij u altijd telefonisch contact op te nemen.
Ik wil graag mijn bloeduitslagen opvragen
Hiervoor kunt u de assistente bellen op telefoonnummer 075-6283458, keuze 3. Wij vragen u voor uitslagen te bellen in de middag van 13.30 uur tot 16.30 uur.
Ik wil graag een verwijsbrief
Voor het aanvragen van een verwijsbrief kunt u telefonisch contact opnemen met de assistente of een e-consult sturen naar uw huisarts via het Patientenportaal. Voor dringende medische vragen kunt u bellen met de assistente.
Ik wil hulp in de huishouding
Voor vragen over hulp in de huishouding en het aanvragen hiervan kunt u altijd terecht bij het Sociaal Wijkteam
Ik wil praten over het levenseinde
U kunt met uw huisarts in gesprek gaan over wat voor u belangrijk is wanneer uw gezondheid achteruit gaat.
Wat zou u aan behandelingen (nog) wel willen of wat juist niet. Het is verstandig hier op tijd over te praten met uw arts en met uw naasten.
De huisarts kan beter voor u zorgen als uw gedachten en wensen bekend zijn.
U kunt zich voorbereiden op zo’n gesprek. Voor meer informatie kunt u kijken op:
Wanneer u een afspraak gaat inplannen voor een gesprek hierover met uw huisarts, wilt u dit dan aangeven bij de assistente? Zij zal dan extra tijd inplannen voor u.
Ik wil reisadvies
Voor reizigersadvies kunt u terecht bij de GGD. Zij geven u advies en eventueel de nodige vaccinaties.
Waarom vraagt de assistente naar de reden van mijn komst?
De assistente vraagt naar uw klachten om zo in te kunnen schatten wat de best passende zorg voor u is (Dit wordt ook wel ‘triage’ genoemd).
De assistente heeft hiervoor een opleiding gevolgd. Door de triage kan zij ook de benodigde tijd bij de huisarts beter inschatten.
Kost het mijn eigen risico als ik naar de huisarts ga?
Nee, alle huisartsenzorg valt niet onder eigen risico. Dit betreft alle vormen van contact met de huisartsen, assistentes en praktijkondersteuners, binnen de spreekkamers, telefonisch en aan de balie.
Als de huisarts of praktijkondersteuner bepaalde onderzoeken nodig acht die niet in de praktijk gedaan kunnen worden zoals een bloedonderzoek, foto’s of kweken zoals urinekweken of soakweken, dan valt dit wel onder uw eigen risico. Ook als er een doorverwijzing nodig is naar een specialist in het ziekenhuis gaat dit van uw eigen risico af.
De huisarts heeft geen zicht op de hoogte van het bedrag dat andere zorgverleners in rekening brengen. Soms is dit afhankelijk van uw verzekering, u kunt dit zelf navragen bij uw zorgverzekeraar.
Waarom krijg ik een afspraak bij de huisarts in opleiding?
Regelmatig werkt er een huisarts in opleiding in onze praktijk. In alle gevallen is dit een volleerd basis arts die bevoegd is zelfstandig te werken. Wel werken zij altijd onder de supervisie van de huisartsen opleiders dr. Elands en dr. Bongarts. De assistente probeert u altijd op de hoogte te stellen dat u een afspraak bij de huisarts in opleiding krijgt.
Waarom krijg ik niet altijd mijn eigen huisarts?
Er werken meerdere huisartsen in onze praktijk. Wij proberen zoveel mogelijk te plannen bij uw eigen huisarts maar het kan voorkomen dat dit niet gaat, door vakantie, ziekte of bijvoorbeeld nascholingsdagen. Bij het maken van de afspraak wordt dit altijd door de assistente aangegeven. Het kan voorkomen dat, indien spoed, u ook geholpen wordt door een andere arts. Wij hopen dan op uw begrip.
Mag iemand anders mijn uitslag opvragen?
Voor het doorgeven van uitslagen moeten wij ons aan de geldende wet- en regelgeving houden.
Dit houdt onder andere in dat wanneer een patiënt 16 jaar of ouder is, wij alleen uitslagen mogen doorgeven aan de patiënt zelf.
Wanneer een patiënt jonger is dan 16 jaar, mag een ouder/ voogd of wettelijk vertegenwoordiger ook informatie opvragen.
Voor een uitgebreider antwoord verwijzen wij u graag naar ons privacy statement.
Wanneer u 16 jaar of ouder bent en iemand wilt machtigen om namens u uitslagen op te vragen, verzoeken wij u om dit formulier in te vullen.
Wat houden de online diensten van Huisartsenpraktijk Wormerveer in?
Wij werken met een Patiëntenportaal. Via dit portaal kunt u gemakkelijk afspraken inplannen, medicijnen herhalen. Voor meer informatie kunt u kijken op de pagina Online diensten.
Ik wil gebruik gaan maken van de online diensten van Huisartsenpraktijk Wormerveer
Hiervoor kunt u terecht op de pagina ‘online contact‘.
Ik ervaar problemen bij het inloggen in het Patiëntenportaal
U kunt op de website van Pharmeon (link) de meestgestelde vragen bekijken. Mocht u hier niet uitkomen kunt u altijd telefonisch contact opnemen met de assistente van de huisartsenpraktijk.
Ik wil een urgentieverklaring
Een urgentieverklaring kunt u aanvragen bij de Gemeente Zaanstad.
Ik wil een rijbewijskeuring aanvragen
Helaas doen wij in onze praktijk geen rijbewijskeuringen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de pagina ‘rijbewijskeuringen’
Ik wil een medicijnverklaring voor mee op reis
Sommige medicijnen mogen niet zonder verklaring worden meegenomen op reis naar het buitenland. Afhankelijk van het medicijn wat u gebruikt en het land waar u naartoe reist, kan het zijn dat u een verklaring nodig heeft.
Dit kunt u regelen via het CAK. Via de website van het CAK kunt u bekijken welke verklaring nodig is en hoe u deze kunt aanvragen.
Ik wil een gezondheidsverklaring
Soms kan het voorkomen dat u op verzoek van derden, zoals bijvoorbeeld een werkgever, school of verzekering een verklaring nodig heeft over uw gezondheidstoestand of spreekuurbezoek. Deze mag niet door uw eigen huisarts worden afgegeven. De reden hiervoor kunt u hier inzien.
Wel kan de huisarts in sommige situaties, relevante informatie aan u meegeven of aan de betreffende instantie toesturen.
Het is gebruikelijk dat de behandelend arts of instantie ons schriftelijk om deze informatie vraagt.
Uw huisarts mag de gevraagde informatie alleen met uw schriftelijke toestemming verstrekken.
Om deze toestemming te geven, is het belangrijk dat u het betreffende formulier ondertekent.
Ik wil een machtiging voor incontinentie en/of wondmaterialen
Incontinentie en wondmaterialen worden aangevraagd bij Mediq en hiervoor is inderdaad een machtiging nodig. U kunt hiervoor bellen met de assistente, zij bespreekt met u wat er nodig is en regelt dit met de huisarts. De machtiging wordt eenmalig afgegeven, hierna kunt u de materialen zelf herhalen bij Mediq.
Ik wil een medische volmacht afgeven
Er kunnen momenten in uw leven ontstaan dat er medische beslissingen genomen moeten worden en u dit zelf niet meer kunt.
Om in deze situatie te voorzien kunt u een medische volmacht afgeven.
Wanneer u iemand een medische volmacht geeft, is deze persoon bevoegd om uw medische belangen te behartigen en om medische gegevens te ontvangen.
U kunt zelf een medische volmacht regelen of gebruik maken van het voorbeeld hieronder. Waar u ook voor kiest, het is belangrijk om de afgegeven medische volmacht met uw huisarts te bespreken en deze toe te laten voegen aan uw medisch dossier. Op deze manier weet uw huisarts hoe hij/zij moet handelen wanneer het zover is.
Wanneer u ervoor kiest om zelf een schriftelijke, medische volmacht te schrijven, dan zijn de volgende punten van belang:
Wanneer u gebruik wilt maken van een voorbeeld, dan kunt u bijvoorbeeld deze gebruiken
Opstellen van een wilsverklaring
In een wilsverklaring kunt u zaken regelen voor de situatie waarin u zelf geen beslissingen meer kunt nemen. In een wilsverklaring staan verschillende bepalingen.
Belangrijke vragen: Hoe zorgt u dat uw naasten en de dokter weten welke zorg het beste bij u past? Hoe pakt u dit aan?
Hier kunt u meer lezen:
* website van de patientenfederatie; levenseinde wilsverklaringen
* website van de patientenfederatie; wegwijzer wilsverklaringen
Wanneer u iets op papier heeft gezet is het belangrijk dit met uw huisarts door te spreken.
Wat is AVG?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de Europese privacywetgeving, die sinds 25 mei 2018 in de hele Europese Unie geldt. De AVG gaat over de bescherming van persoonsgegevens. Mensen hebben meer privacyrechten, organisaties hebben meer verantwoordelijkheden en de toezichthouder heeft meer bevoegdheden. De AVG is ook bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR). Door de komst van de AVG geldt er nog maar één privacywet in de hele EU, in plaats van 28 verschillende nationale wetten. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer.
Klik hier voor meer informatie over hoe wij de AVG geïntegreerd hebben in onze werkwijze.
Ik wil mijn dossier inzien
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw eigen medisch dossier in te zien. Op Thuisarts.nl worden de verschillende mogelijkheden besproken.
U kunt kiezen voor de optie die het beste bij u past.
Als u ervoor kiest om uw dossier op een USB stick te willen krijgen, vult u dan alstublieft dit formulier in.
Op het formulier kunt u aangeven of u uw dossier alleen in wilt zien of dat u er een kopie van wenst te ontvangen.
Als u een kopie wilt ontvangen dient u een gesealde USB stick bij te leveren (dit is een USB stick die nog in de verpakking zit).
Als u uw dossier alleen in wilt zien zal er telefonisch contact met u opgenomen worden om hiervoor een afspraak in te plannen.
Na het invullen van het formulier kunt u het bij de assistente aan de balie afgeven. Wanneer u het formulier overhandigd zal
de assistente vragen uw legitimatiebewijs te tonen. Dit is om er zeker van te zijn dat u inderdaad de persoon bent van wie
het dossier op de USB stick gezet mag worden. Ook bij het afhalen zal gevraagd worden om (hetzelfde!) legitimatiebewijs te
overhandigen zodat wij zeker weten dat wij uw dossier aan de juiste persoon overhandigen.